Ve vašich programech můžete používat myš.
Můžete zjišťovat,
kde se nyní nachází ukazatel myši,
které tlačítko bylo naposledy stisknuto,
byl-li při tom kurzor myši nad danou oblastí či animovaným předmětem,
jestli je tlačítko právě drženo,
je-li nyní kurzor myši nad definovanou oblastí či animovaným předmětem.
S ukazatelem myši můžete manipulovat. Můžete
schovat kurzor a opět jej ukázat,
ovládat z programu jeho polohu.
K zjišťování stavu myši a jejímu ovládání slouží následující prvky:
Ukazatel myši | x myši | y myši |
Tlačítko: | ||||
Levé | Prostřední | Pravé | Některé | Žádné |
1) Které tlačítko bylo stisknuto
V podmínkách můžete použít prvek symbolizující tlačítko myši (levé, prostřední, pravé, některé, žádné) ke zjištění, zda bylo příslušné tlačítko stisknuto a přečteno.
V příkazu větvení pak takovou podmínku můžete použít např. takto:
Čti klávesu s čekáním. Jestliže bylo stisknuto levé tlačítko myši, popojdi.
Program čeká na stisk klávesy nebo tlačítka myši. Pokud stisknete levé tlačítko myši, Baltík popojde, jinak neudělá nic.
Stejně jako každá klávesa má i každé tlačítko myši své číslo. Toto číslo vidíte buď ve spodním stavovém řádku, máte-li aktuální ukazatel myši nad prvkem levé (prostřední nebo pravé) tlačítko myši v seznamu příkazů, nebo se toto číslo dozvíte použitím Převodu klávesy na číslo:
Číslo levého tlačítka myši, tj. 76.
Číslo tlačítka myši také vracejí funkce číslo stisknuté klávesy a číslo stisknutého tlačítka myši, pokud bylo toto tlačítko stisknuto.
Chcete-li vědět, zda je tlačítko myši právě drženo, použijte v podmínce následující zápis:
Levé tlačítko myši drženo.
Tato podmínka je splněna, je-li v dané chvíli stisknuto a drženo levé tlačítko myši.
Při zjišťování souřadnic myši máte několik možností.
Částečné souřadnice
Můžete např. získat souřadnici x nebo y, na které je právě ukazatel myši:
x myši
y myši
Chcete-li zjistit jednu souřadnici (x nebo y), na které bylo stisknuto tlačítko myši, použijte tyto prvky společně s daným tlačítkem:
x myši při stisku levého tlačítka
Tento výraz vrátí hodnotu souřadnice x, na které bylo naposledy stisknuto levé tlačítko myši.
Kompletní souřadnice
Další možností je zjištění celých souřadnic ukazatele myši nebo zjištění souřadnic, na kterých bylo stisknuto některé tlačítko myši:
Současné souřadnice ukazatele myši
Souřadnice posledního stisku levého tlačítka myši
Souřadnice x myši v okamžiku posledního stisku prostředního tlačítka myši
Souřadnice x myši v okamžiku posledního stisku pravého tlačítka myši
Souřadnice x myši v okamžiku posledního stisku libovolného tlačítka myši
Tyto prvky můžete použít všude tam, kde se používají souřadnice.
Následuje-li za souřadnicemi stisku tlačítka myši řetězec, obsahující znak "u" (případně "U"), tedy událost "puštěna klávesa", budou výsledné souřadnice souřadnicemi uvolnění stisku tlačítka myši:
Souřadnice y myši v okamžiku posledního puštění libovolného tlačítka myši
Souřadnice myši můžete také nastavit:
Nastav souřadnice ukazatele myši na x100y100.
5) Myš v oblasti nebo v animovaném předmětu
V podmínkách můžete také sledovat, zda bylo stisknuto (a příkazem Čti klávesu přečteno) tlačítko myši v oblasti, zadané v tabulce oblastí:
Levé
tlačítko stisknuto v oblasti 2
Tato podmínka je splněna,
bylo-li poslední přečtenou klávesou levé tlačítko myši, a zároveň
bylo toto tlačítko stisknuto nad oblastí č. 2 z tabulky
oblastí.
Žádné tlačítko
nebylo stisknuto, ukazatel myši v oblasti 2
Tato podmínka je splněna, pokud poslední přečtenou klávesou nebylo
žádné z tlačítek myši, a zároveň se ukazatel myši právě nachází nad
oblastí č. 2 z tabulky oblastí.
Ukazatel myši v oblasti 2
Tato podmínka je
splněna, pokud se ukazatel myši právě nachází nad oblastí č. 2.
Přitom vůbec nezáleží na stavu tlačítek myši.
Místo oblasti můžete použít také animovaný předmět:
Levé
tlačítko stisknuto v animovaném předmětu č. 4
Tato podmínka
je splněna, pokud poslední přečtenou klávesou bylo levé tlačítko
myši, a zároveň bylo toto tlačítko stisknuto nad animovaným
předmětem č. 4.
6) Schování a zobrazení ukazatele myši
Baltík umožňuje měnit viditelnost kurzoru myši zadáním čísla za prvek ukazatele. Pro snadnější použití jsou v bance celočíselných konstant umístěny konstanty pro pravdivou (TRUE) a nepravdivou (FALSE) logickou hodnotu.
Schovej ukazatel myši
Ukaž ukazatel myši
Pozn.:Na začátku programu je ukazatel myši viditelný.
Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode) |