Nástroje grafického editoru Paint

Jak nakreslit svůj vlastní předmět

Paint nabízí následující skupiny nástrojů (klepnutím na ikonu nebo název nástroje se přesunete na příslušné téma):

Lupa

Kreslení

Kreslicí nástroje

Výřezy

Práce s předměty

Zeď

Animátor

Barvy

Stavové informace

Přepínač bank

1) Lupa

Lupou si můžete libovolnou část banky 2x, 4x, 6x nebo 8x zvětšit, případně volbou 1x zobrazit opět celou banku nezvětšenou.

2) Kreslení

V této skupině najdete základní nástroje pro kreslení samostatných bodů, kreslení od ruky, kreslení paprsků vycházejících z jednoho bodu, rovných čar, prázdných a vyplněných obdélníků a elips.

Při vybrání kteréhokoliv z uvedených kreslicích nástrojů s výjimkou nástroje pro kreslení bodů se vlevo pod sloupcem nástrojů zobrazí měřítko tloušťky čáry. Na začátku je tloušťka čáry nastavena na nejtenčí (jeden obrazovkový bod).

Pozn.:Pro kreslení používejte levé tlačítko myši.
Pravé tlačítko myši slouží k nabírání barvy - funkce kapátko: chcete-li nastavit pro kreslení některou z barev v obrázku již použitých, klepněte pravým tlačítkem myši na bod, který má požadovanou barvu.

3) Kreslicí nástroje

Další skupina obsahuje nástroje pro malování ploch: oválný a obdélníkový sprej, vyplňování souvislé plochy stejné barvy, barevnou, kruhovou a obdélníkovou gumu a text.

Sprej

Sprej funguje tak, že nejdříve někde v kreslicí oblasti stisknete levé tlačítko myši a táhnutím určíte velikost a tvar oblasti, pomocí níž budete sprej nanášet. Pak tlačítko pustíte a dalšími tahy při stisknutém levém tlačítku myši již sprej používáte.

Při rozhodování mezi obdélníkovým a oválným sprejem mějte na paměti, že obdélníkový sprej pokrývá zadanou oblast stejnoměrně a hodí se proto lépe k vytvoření rovnoměrně vybarvených ploch, kdežto oválný sprej pokrývá zadanou oblast nejhustěji uprostřed a směrem k okrajům oblasti se hustota nanášené barvy snižuje. Hodí se proto lépe pro kreslení různých nápisů, mraků a dalších objektů s postupně slábnoucími okraji.

Při používání spreje se vlevo pod sloupcem nástrojů zobrazí měřítko hustoty spreje (počet bodů, vykreslených za jednotku času). Na začátku je hustota nastavena na nejmenší.

Vyplňování

Nástroj Vyplňování změní na barvu popředí barvu všech bodů v souvislé oblasti stejně barevných bodů obsahující bod, na nějž jste klepli.

Teď ještě jednou méně učeněji. Nástroj Vyplňování slouží ke změně barev bodů na barvu popředí. Doporučený postup je následující:

1.Zadejte barvu popředí.

2.Zvolte nástroj Vyplňování.

3.Klepněte na některý z bodů, jejichž barvu chcete změnit.

Bod svoji barvu změní a předá požadavek na změnu barvy všem svým stejně barevným sousedům, ale jenom jim. Ty po něm tuto akci zopakují, tj. změní svoji barvu a předají tento požadavek svým stejně barevným sousedům. Barva se tak rozlévá po obrázku až se zarazí o body, které mají jinou barvu, než měl bod, na který jste klepli.

Pozn.:Vyplňování je vhodné na přebarvení jednobarevné plochy. Chcete-li změnit barvu posprejované plochy, použijte raději nějakou gumu (viz dále).

Pozn.:Chcete-li přebarvit nějakou ohraničenou plochu, prověřte, že v ohraničení není žádná díra. Jinak by se vám mohl barva touto dírkou vylít i mimo požadované hranice.

Guma

Gumy fungují podobně jako sprej: prvním táhnutím určíte velikost a tvar gumy a dalšími tahy gumujete.

Kruhová a obdélníková guma mění barvu všech bodů, přes něž přejedete zadanou oblastí, na barvu pozadí. Naproti tomu barevná guma mění pouze barvu bodů, které mají barvu popředí.

Tip:Vhodnou volbou barvy popředí a pozadí můžete za pomoci barevné gumy snadno změnit jednu barvu na jinou.

Text

Text je posledním nástrojem z této skupiny. Po jeho vybrání přesuňte kurzor myši na plochu banky a klepněte. Tím vyvoláte okno vlastností textu.

V tomto okně zadáte text, který chcete vložit do obrázku, písmo, jímž chcete text napsat, jeho velikost a styl (B=tučné, I=kurziva, U=podtržené, S=přeškrtnuté). Výsledek všech nastavení vidíte ihned na textu v dialogovém okně.

Po potvrzení správnosti zadání stiskem OK se text objeví na obrazovce jako výřez. Tento výřez můžete dále posouvat (musíte na něj ale nejprve najet myší tak, aby její kurzor měl tvar do čtyř stran ukazující šipky), měnit jeho rozměry (kurzor myši musí mít tvar dvoustranné šipky, jejíž směr naznačuje i směr možné změny rozměru výřezu) a barvu textu (tu změníte klepnutím na příslušnou barvu v paletě barev).

Stiskem pravého tlačítka na výřezu s textem a výběrem volby Vlastnosti otevřete opět okno vlastností textu, kde můžete změnit jak vlastní text, tak vlastnosti jeho písma.

4) Výřezy

Pomocí nástrojů v této skupině můžete pracovat s obdélníkovým výřezem obrázku, který určíte prvním nástrojem: Výřez/Otiskování.

Najedete-li na zadaný výřez myší tak, aby její kurzor měl tvar do čtyř stran ukazující šipky, můžete tento výřez levým tlačítkem přesouvat a pravým tlačítkem kopírovat.

Najedete-li myší na okraj výřezu tak, aby kurzor měl tvar dvojité šipky, můžete tahem za hranu při stisknutém levém tlačítku měnit jeho rozměr a odpovídajícím způsobem i rozměr jeho obsahu.

Dokud je výřez označen, můžete jej pomocí dalších nástrojů převracet a otáčet.

Při používání výřezů se vlevo pod sloupcem nástrojů zobrazí přepínač průhledného (dolní ikona) a neprůhledného (horní ikona) zobrazování posouvaných či kopírovaných výřezů. Při neprůhledném zobrazování obsah posouvaného (kopírovaného) výřezu v nové pozici zcela zakryje původní obrázek. Při průhledném zobrazování bude v nové pozici na místě bodů v barvě pozadí prosvítat původní obrázek.

5) Práce s předměty

Na rozdíl od běžných grafických editorů Paint podporuje práci s celými předměty.

První nástroj této skupiny zapíná práci s předměty. Zapnutou práci s předměty poznáte podle toho, že banka je rozdělena mřížkou a ukazatel myši má tvar lupy.

Máte-li zapnutou práci s předměty, můžete jednotlivé předměty levým tlačítkem myši přesouvat nebo pravým tlačítkem myši kopírovat.

POZOR!Na rozdíl od skládání scény, zde nestačí pouze na předmět klepnout. Zde musíte předmět "držet" (tj. mít stisknuté příslušné tlačítko) po celou dobu jeho přesunu.

Stisknete-li na některém předmětu pouze levé tlačítko, předmět se zvětší na největší možnou velikost a vy jej můžete upravovat.

Druhý nástroj ovládá nastavení průhlednosti. Po výběru tohoto nástroje se u každého předmětu zobrazí v levém horním rohu čtvereček, označující průhlednou barvu.

Stiskem levého tlačítka myši na některém předmětu změníte jeho průhlednou barvu na barvu popředí (barva popředí se stane jeho průhlednou barvou). Dalším stiskem levého tlačítka myši tuto barvu vypnete a předmět se stane neprůhledným.

Posledním nástrojem z této skupiny vypnete práci s předměty a zapnete práci s celou bankou. Dalším výběrem tohoto nástroje práci s celou bankou opět vypnete a nastavíte původní režim, tj. buď práci s předměty nebo nastavování průhlednosti podle toho, který nástroj jste měli zapnutý předtím.

Pozn.: Pokud jste spustili editor Paint z programu tlačítkem Kreslení, bude práce s předměty zapnuta podle toho, jak jste editor Paint naposledy opouštěli. Byl-li editor Paint spuštěn z okna výběru předmětu, bude práce s předměty vždy zapnuta. Byl-li editor Paint spuštěn přetáhnutím předmětu na tlačítko Kreslení, bude práce s předměty zapnuta a daný předmět bude zvětšen.

6) Zeď

Tento přepínač slouží k omezení kreslení na jeden předmět. Máte-li Zeď zapnutu, bude se při kreslení měnit pouze jeden předmět - ten, ve kterém kreslení započalo.

7) Animátor

Stiskem tohoto tlačítka spustíte Animátor, nástroj pro názornou tvorbu příkazů pro automatickou animaci. Tento nástroj umožňuje nastavení všech možných parametrů animace a funguje ve svém vlastním okně, nezávislém na grafickém editoru Paint, proto je mu věnována samostatná kapitola.

8) Barvy

Při spodním okraji aplikačního okna editoru Paint se nachází paleta barev. Dva překrývající se obdélníky vlevo zobrazují nastavené barvy popředí a pozadí (tj. barvy pera a papíru).

Barvou popředí jsou kresleny všechny body, čáry, okraje obdélníků a elips, spreje a jsou jí vyplňovány souvislé oblasti. Barva popředí je také důležitá pro barevnou gumu, jež pouze mění barvu bodů, které mají barvu popředí.

Barvou pozadí jsou vyplňovány obdélníky a elipsy a používají ji také obě gumy, které tuto barvu přiřazují mazaným bodům.

Pokud při používání výřezů přepnete zobrazování na průhledné, body mající aktuální barvu pozadí se při přesouvání a kopii výřezu nezobrazují a na jejich místě prosvítá původní obrázek.

V grafickém editoru Paint můžete pro popředí a pozadí rychle zadat jednu ze 16 barev, které používá Baltík. Tyto barvy jsou zobrazeny v paletě vpravo vedle ukazatele nastavené barvy popředí a pozadí. Stiskem levého tlačítka myši na některé barvě nastavíte tuto barvu pro popředí, stiskem pravého tlačítka myši nastavíte tuto barvu pro pozadí.

Tip:Barvu popředí můžete měnit také přímo při kreslení stiskem pravého tlačítka myši na bodu zvolené barvy - funkce kapátko.

9) Stavové informace

Vpravo vedle přepínače bank jsou stavové informace. Ty postupně zobrazují číslo předmětu, na kterém se právě nacházíte, souřadnice ukazatele myši a velikost zadaného výřezu.

10) Přepínač bank

Vpravo vedle palety barev je přepínač bank předmětů. Skládá se z tlačítka Předchozí banka, pole Číslo banky a tlačítka Další banka. Tlačítky Předchozí banka a Další banka se snadno přepínáte mezi sousedními bankami. Přitom za sousední jsou považovány i banky č. 0 a 199.

Chcete-li zobrazit banku určitého čísla, klepněte levým tlačítkem myši na pole Číslo banky a vložte číslo požadované banky.

Názvy bank

Baltík očekává, že jméno banky bude shodné se jménem programu nebo že se banka bude jmenovat Baltie. Přípona je pak odvozena z čísla banky podle následujícího klíče:

Ü banky 099 mají příponu .b## kde ## zastupuje číslo banky (00, 01, 0299),

Ü banky 100199 mají příponu .c##, kde ## zastupuje poslední dvojčíslí čísla banky.

Soubor s bankou 5 má tedy příponu .b05, soubor s bankou 105 má příponou .c05.

Tip:Při číslování bank byste měli používat čísla od 20 do 199, abyste nezakrývali banky dodávané se systémem včetně případných budoucích rozšíření.

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)