Literál a typy dat

Termín literál se v programování používá k označení přímého zadání hodnoty do programu. Číselné hodnoty můžeme zadávat pomocí prvků s číslicemi obdobně, jako jsme to dělali v úrovni Začátečník. V úrovni pokročilý navíc přistupuje možnost zadávat hodnoty do programu prostřednictvím prvku Literál.

Baltík rozlišuje tři typy hodnot:

Ü celá čísla (označuje je azurovou barvou),

Ü reálná čísla (označuje je zelenou barvou) a

Ü řetězce (lidově bychom řekli texty - označuje je žlutou barvou).

Pozn.:Vedle výše uvedených tří typů hodnot se v programu občas vyskytují také logické hodnoty (např. jako odpověď na otázku, zda je 3<5). Jak si však za chvíli vysvětlíme, Baltík je interpretuje jako čísla.

Typ hodnoty ovlivňuje to,

kde se smí daná hodnota použít a

jak se s ní bude nakládat.

Čísla

Tip:Přestože číslo můžete v Baltíkovi zapsat pomocí jednotlivých prvků s číslicemi přímo, doporučujeme používat i pro čísla prvek Literál. Váš program bude přehlednější.

1. Prvek Literál

Prvek Literál se používá pro přímé zadání čísla nebo řetězce.

Vložení prvku do programu

Po vložení prvku Literál do programu se ve vloženém prvku objeví textový kurzor a můžete do prvku vepsat libovolný text. Zadávání textu ukončíte klávesou Enter nebo klepnutím myší mimo text literálu. Velikost prvku se průběžně automaticky upravuje podle délky zadaného textu.

V průběhu zadávání se může měnit podkladová barva pole, do nějž vepisujete text. Tato barva určuje typ zadané hodnoty a tím i to, kde se smí daný literál použít a jak se bude s jeho hodnotou nakládat.

Ü dokud je Baltík schopen převést zadávaný text na celé číslo, bude pokladová barva azurová,

Ü dokud je Baltík schopen převést zadávaný text na reálné číslo (ale ne na celé), bude podkladová barva zelená,

Ü není-li Baltík schopen převést text na číslo, bude zadávaný text považovat za řetězec a pokladová barva bude proto žlutá.

Chcete-li změnit typ zadávaného literálu z celého čísla na reálné nebo z čísla na řetězec, klepněte levým tlačítkem myši na jednu z barevných plošek v pravé části prvku nebo použijte šipky nahoru a dolů.

Zadanou hodnotu potvrdíte klávesou Enter nebo stiskem tlačítka myši kdekoliv mimo prvek.

Chcete-li přerušit zadávání hodnoty a odstranit prvek z programu, stiskněte klávesu Esc.

Změna hodnoty prvku

Chcete-li změnit hodnotu prvku Literál, klepněte na něj pravým tlačítkem myši a v místní nabídce zadejte povel Upravit nebo nastavte myší kurzor nad Literál a pak stiskněte klávesu F2.

Při úpravách řetězce platí totéž, co platí pro zadávání a úpravy textu komentářů.

Chcete-li přerušit zadávání hodnoty a zachovat původní hodnotu, stiskněte klávesu Esc.

Číselný literál můžete použít všude tam, kde se používá číslo:

Vyčaruj předmět č. 1025.

Řetězcový literál můžete použít všude tam, kde se používá řetězec:

Zobraz na obrazovce text "Ahoj lidi".

2. Celá čísla (Long)

Rozsah (4 bajty)

Od -2 147 483 648 do 2 147 483 647.

Zápis

Aby bylo celé číslo chápáno jako celé, musí být zapsáno pouze jako posloupnost číslic od 0 do 9 a musí být v rozpětí
od -2 147 483 648 do 2 147 483 647 (zhruba od mínus dvou miliard do plus dvou miliard).

Čísla, jejichž absolutní hodnota je větší, považuje Baltík za reálná stejně jako čísla, při jejichž zápisu bylo použito některé z možností platných jen pro reálná čísla (vyzkoušejte si to zadáním hodnoty čísla do literálu).

Stejně jako v matematice se před zápornými čísly uvádí znaménko mínus (-), kdežto znaménko plus (+) se před kladnými čísly uvádět nemusí (ale může).

6340 (šest tisíc tři sta čtyřicet)

-32 (mínus třicet dva)

Tip:Přestože číslo můžete v Baltíkovi zapsat i pomocí jednotlivých prvků s číslicemi přímo, doporučujeme používat i pro čísla prvek Literál. Váš program bude přehlednější.

Zobraz 6340 (šest tisíc tři sta čtyřicet).

Zobraz -32 (mínus třicet dva).

Pozn.:Celé číslo můžete v literálu zadat také v šestnáctkové soustavě. V tom případě musí číslo začínat znakem $ nebo znaky 0x (nula-x), případně 0X. Za těmito znaky následuje posloupnost složená z číslic 09 a z písmen af a AF, např. číslo 0xFF má v desítkové soustavě hodnotu 255.

3. Reálná čísla (Double)

Reálné číslo je číslo, které

Ü má kromě celé části (viz celé číslo) také desetinnou část nebo

Ü nevejde se do rozsahu platného pro celá čísla nebo

Ü v jeho zápisu je použita exponenciální část.

Rozsah (8 bajtů)

Absolutní hodnota reálného čísla se musí pohybovat v rozsahu
od +/-5.0×10^-324 do +/-1.7 * 10^+308.

Čísla s menší absolutní hodnotou jsou považována za nulová,
čísla s větší absolutní hodnotou způsobí chybu.

Baltík si reálná čísla pamatuje s přesností na přibližně 15 platných cifer. Zadáte-li mu tedy např. číslo 1.234567890123456789012345, bude si pamatovat, že jste zadali přibližně 1.234578901234568.

Zápis

Na rozdíl od zvyklostí běžných v matematice se v programování odděluje desetinná část v zápisu čísla desetinnou tečkou:

Prvek Desetinná tečka

123.45 (sto dvacet tři celých, čtyřicet pět setin)

Zápis reálného čísla může obsahovat i exponenciální část. Ta je uvozena prvkem E za nímž následuje (kladné nebo záporné) celé číslo, které udává mocninu deseti, jíž je třeba předchozí číslo vynásobit.

Prvek Exponent

12.34*10^5 (dvanáct celých, třicet čtyři setin krát deset na pátou)

Toto číslo má hodnotu 12.34×10^5. Deset na pátou je 10×10×10×10×10,
tj. 100 000. Výše uvedené číslo je tedy rovno 12.34*100 000,
tj. 1 234 000.

Přestože je toto číslo celé a vejde se do potřebného rozsahu, považuje je Baltík za reálné, protože při jeho zápisu byl použit exponent.

Exponent může být i záporný.

1E-23 (jedna krát deset na mínus dvacátou třetí)

10^-23 (deset na mínus dvacátou třetí) je číslo, které má za desetinnou tečkou 22 nul, tedy číslo
0.000 000 000 000 000 000 000 01.

Všechny výše uvedené zásady platí i pro zápis čísel v prvku Literál:

4. Řetězce

Vedle čísel umí Baltík pracovat i s řetězci, což jsou posloupnosti znaků (lidově bychom řekli texty). Délka řetězců, tj. počet jejich znaků, je omezena pouze velikostí paměti počítače.

Pozn.:V nápovědě jsou řetězce odlišeny od ostatního textu tím, že jsou uzavřeny do uvozovek, např.: "Stiskni klávesu", "Petr", "123456" apod.

Řetězce je možno přímo zadat pouze prostřednictvím prvku Literál.

Řetězcový literál s textem "Já jsem řetězec".

Mezi řetězci má zvláštní postavení tzv. prázdný řetězec, který neobsahuje ani jeden znak.

Literál s prázdným řetězcem.

Součástí řetězce mohou být i řídící znaky (např. přechod na další řádek), avšak tyto znaky není možno zadat prostřednictvím prvku Literál a musí se zadat jiným způsobem.

Další podrobnosti o řetězcích najdete v pasáži Řetězce.

5. Logické hodnoty

Vedle výše uvedených tří typů hodnot se v programu občas vyskytují také logické hodnoty, tj. hodnoty se dvěma možnými stavy: ANO a NE. (Takové hodnoty získáme např. jako odpověď na otázku, zda je 3<5).

V místech, kde je očekávána logická hodnota, můžeme použít hodnotu jakéhokoliv typu. Baltík ji zpracuje tak, že

Ü nulové hodnoty a prázdné řetězce interpretuje jako NE a

Ü nenulové hodnoty a neprázdné řetězce interpretuje jako ANO.

Má-li Baltík sám spočítat nějakou logickou hodnotu (např. odpovědět na otázku, zda je 3<5), pak místo NE vrátí celočíselnou hodnotu 0 a místo ANO vrátí celočíselnou hodnotu 1.

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)