V programech často potřebujeme zařídit, aby se některé věci děly zdánlivě náhodně. K tomu s výhodou použijeme prvek Náhodné číslo, který dokáže generovat pseudonáhodná čísla, jejichž hodnotu není uživatel schopen dopředu určit.
Použijeme-li v programu prvek Náhodné číslo samotný, vrátí reálné číslo z intervalu <0;1).
Pozn.:Všimněte si, že interval je z pravé strany otevřený, takže hodnoty 0 číslo nabýt může, ale hodnoty 1 ne.
Chcete-li generovat náhodné reálné číslo v nějakém rozsahu hodnot, musíte si pomoci násobením a sčítáním:
Vygeneruj náhodné číslo od -1 do téměř 1 (tj. 0 - 0.999… krát 2 -1, takže výsledkem je -1.. až 0.99..).
Potřebujete-li generovat náhodné celé číslo (např. když simulujete házení kostkou), zadáte požadovaný rozsah jako parametr. Přitom platí:
Ü je-li parametrem číslo, generuje se celé číslo z intervalu <0; Parametr).
Ü je-li parametrem interval, generuje se číslo ze zadaného intervalu.
Vygeneruj některé z čísel 0, 1, 2, 3, 4, 5.
Vygeneruj některé z čísel 1, 2, 3, 4, 5, 6.
Příklady použití náhodného čísla:
Vyčaruj někde na scéně náhodně žábu.
Otoč se na východ a náhodně krát (avšak ne dále, než ke kraji) opakuj {vyčaruj strom, popojdi}.
Pozn.:14-XBaltíka je vzdálenost Baltíka od pravého okraje scény.
Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode) |