Náhodné číslo

V programech často potřebujeme zařídit, aby se některé věci děly zdánlivě náhodně. K tomu s výhodou použijeme prvek Náhodné číslo, který dokáže generovat pseudonáhodná čísla, jejichž hodnotu není uživatel schopen dopředu určit.

Použijeme-li v programu prvek Náhodné číslo samotný, vrátí reálné číslo z intervalu <0;1).

Pozn.:Všimněte si, že interval je z pravé strany otevřený, takže hodnoty 0 číslo nabýt může, ale hodnoty 1 ne.

Chcete-li generovat náhodné reálné číslo v nějakém rozsahu hodnot, musíte si pomoci násobením a sčítáním:

Vygeneruj náhodné číslo od -1 do téměř 1 (tj. 0 - 0.999… krát 2 -1, takže výsledkem je -1.. až 0.99..).

Potřebujete-li generovat náhodné celé číslo (např. když simulujete házení kostkou), zadáte požadovaný rozsah jako parametr. Přitom platí:

Ü je-li parametrem číslo, generuje se celé číslo z intervalu <0; Parametr).

Ü je-li parametrem interval, generuje se číslo ze zadaného intervalu.

Vygeneruj některé z čísel 0, 1, 2, 3, 4, 5.

Vygeneruj některé z čísel 1, 2, 3, 4, 5, 6.

Příklady použití náhodného čísla:

Vyčaruj někde na scéně náhodně žábu.

Otoč se na východ a náhodně krát (avšak ne dále, než ke kraji) opakuj {vyčaruj strom, popojdi}.

Pozn.:14-XBaltíka je vzdálenost Baltíka od pravého okraje scény.

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)