Grafické příkazy

Pomocí grafických příkazů můžete na kreslit kruhy, elipsy, čtverce, obdélníky, čáry, body, můžete používat sprej a vybarvovat uzavřené oblasti. Pomocí prvku bod můžete zjistit barvu zadaného bodu obrazovky.

Obdélník (čtverec)

Elipsa (kruh)

Čára

Bod - umožňuje i zjistit barvu

Vyplň

Sprej

Grafické příkazy mají jednotný zápis:

<Prvek> <Parametr> <Styl> <Barva> <Souřadnice dvou bodů>

Jednotlivé položky v příkazu mají následující význam:

<Prvek> je jeden výše vyjmenovaných grafických prvků.

<Parametr> je číslo, které znamená:

Ü pro prvky Elipsa, Obdélník, Čára a Bod tloušťku čáry,

Ü pro příkaz Vyplň barvu hranice, po kterou se má vybarvovat, případně barvu plochy, která se má přebarvit (viz styl),

Ü pro příkaz Sprej počet vykreslených bodů (není-li zadán, vykreslí se 100 bodů).

<Styl> je kombinace prvků Režim XOR a Vyplň.

Prvek Režim XOR
Jeho zadání způsobí, že se bude vykreslovat režimem XOR, tzn. že nová barva bude "vypočtena" aplikací logické funkce nonekvivalence na původní a vykreslovanou barvu.

Pro praktické využití je důležité to, že druhým vykreslením stejného obrazce na stejné místo v režimu XOR, je původně vykreslený obrazec smazán a podklad získává původní podobu. Toho lze s výhodou použít např. při animování vykreslovaného obrazce, protože není nutno obnovovat původní podklad.

Význam prvku Vyplň závisí na prvku
na nějž je aplikován:

Ü pro Kruh a Čtverec zadává kreslení obrazce, jehož vnitřek bude vyplněn,

Ü pro prvek Vyplň zadává, že se bude vybarvovat do zadané hranice. Pokud styl neobsahuje prvek Vyplň, bude se vyplňovat souvislá plocha do hranice zadané barvy.

<Barva>

Prvek Barva určuje barvu, kterou se bude kreslit. Tuto barvu lze zadat dvěma způsoby (podrobnosti viz sekce Barva):

Ü zadáním barvy v dialogovém okně,

Ü zadáním čísla, které tuto barvu udává. Pro snadnější použití jsou v bance celočíselných konstant systémové konstanty seřazeny použitelné barvy. Pokud barva není zadána, bude se vykreslovat bílou barvou.

<Souřadnice dvou bodů>

Souřadnice dvou bodů udávají polohu a rozměry vykreslovaného obrazce.

Poznámky:

Ü Pro příkazy Vyplň a Bod mají význam jen první z dvojice souřadnic.

Ü Sprej je kulatý. Vykreslované body tedy nikdy nebudou mimo elipsu vepsanou do obdélníku zadaného dvojicí souřadnic.

Ü Nezadáte-li souřadnice, bude se pracovat s políčkem před Baltíkem.

Příklady grafických příkazů:

Nakresli Obdélník na souřadnicích (20,20,500,40).

Nakresli stříbrnou čáru 10 bodů silnou z levého horního rohu svého prostoru (x0 y0) do pravého dolního rohu [x(šířka obrazovky-1)y(výška obrazovky-1)].

Do oblasti č. 1 nakresli v režimu XOR vyplněnou kaštanovou elipsu (bude-li oblast čtvercová, nakreslí se kruh).

Vyplň námořnickou modrou ohraničenou oblast kolem bodu x100 y100.

Nastříkej zelený sprej o hustotě 1000 bodů do obdélníkové oblasti velké 20×20 bodů jejíž levý horní roh bude na současné souřadnicí myši.

Barva bodu obrazovky

Prvek Bod můžete použít jako číselný výraz, který má hodnotu barvy bodu na zadaných souřadnicích obrazovky.

Prvek Bod umožňuje zjišťovat dva druhy barev:

Ü Nezadáte-li další parametr, získáte číslo od 0 do 16 777 216 (=2^24-1), což je přesné číslo barvy formátu TrueColor.

Ü Zadáte-li za prvek Bod ještě prvek Barva, získáte číslo od 0 do 15, které označuje pořadové číslo Baltíkovy barvy - viz systémové konstanty.

Pozn.:Bude-li v druhém případě na daných souřadnicích bod jiné než Baltíkovy barvy, bude hodnotou výrazu nejbližší Baltíkova barva.

Zjisti číslo TrueColor barvy bodu na souřadnicích x100 y100.

Zjisti číslo Baltíkovy barvy bodu na souřadnicích x100 y100.

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)